tisdag 26 maj 2009

Några porträtt

Jag har gjort några porträtt på kända serieskapare när de har varit förbi på min skola. Många inspirerande möten!
Coco Moodysson, cool serieskapare som gör helt sjukt roliga och bra serier. Hon har bland annat gjort böckerna Coco Platina Titan Total (2002), Vårdcentralen fontanellen (2005) och Aldrig Gonatt (2008)

Jag kan varmt rekommendera hennes fanzine Mitt Magiska Jag.
http://cocomoodysson.blogspot.com/




Mike Diana, den förste serieskapare som dömts i en domstol för att ha ritat äckliga saker.
Har gjort en hel del fanzines och böcker:

Boiled Angel zine #1-8 , Sourball Prodigy (Som fanzine 1992) (Som bok 2002), Superfly #1 Comic (1993), Cherry Bomb Revolution (1995), Worst of Boiled Angel (1996), Superfly #2 Comic (1997), "Scummy Comix" (2007)

http://www.mikedianacomix.com/mikediana/mikediana.html






Jeffrey Brown, serieskapare och även min mentor. Han kom nyligen ut med Fumlig (2009), en svensköversättning av hans första bok Clumsy (2005) som han egentligen gav ut på egen hand ännu tidigare. Efter Clumsy har han gjort en hel drös med böcker och andra coola grejer, för mycket för att jag ska orka skriva det här i bloggen faktiskt. Hans senaste heter Funny Misshapen Body (2009) och är en fin och mycket humoristisk självbiografi som bland annat handlar om hans väg till att bli serietecknare.

http://www.topshelfcomix.com/creators.php?artist=14

2 kommentarer:

Bellzor sa...

Gosh Johan!
FAN va fint du ritar, ditt tusch, din stil, fantastiskt!

Johan sa...

Well, thank you, thank you isabella!