måndag 30 januari 2012

Nattbilden

Sömnlös målar jag akvarell om natten. Vampyrer har aldrig riktigt intresserat mig. Okej, jag tyckte Dracula från 1992 var bra. Just det, sen har jag ju kollat på alla säsonger av true blood. Och Nosferatu var ju ball. Blade-filmerna fattade jag inte riktigt grejen med. Romanen Salems' Lot och novellen Nattflygaren av Stephen King är bra vampyrprosa. 30 days of night, obs seriealbumen, INTE filmen. En vampyrs bekännelser. Vampire Loves av Joann Sfar. Ok ni vinner, vampyrer kanske visst har intresserat mig.

2 kommentarer:

Stef Gaines sa...

Fina! Gillar juninattstämmningen i bilden.

Jag gillar dessa akvareller och är så avundsjuk. Har kännt ett överdrivet sug efter att måla med akvarell de senaste nätterna, men mina färger är på ateljén och jag hinner aldrig dit, buhu. Har målat med hemmagjorda penslar och vin och te istället, det är INTE samma sak.

Haha! Du har sett och läst mer än mig! (Jag skulle nog inte kalla mig ett vampyrfan, men jag ritar en vampyrserie så jag är nog rätt körd) Nu kommer ett onödigt långt inlägg om min relation till vampyrfilmer:

Jag brukar säga att det finns tre kategorier vampyrfilmer:
1. Så pass bra att de är bra
2. Så dåliga att de är bra
3. Så... jag vet inte!!
Majoriteten av alla vampyrfilmer faller in i kategori 3. Jävligt få faller in i kategori 1. Det är en svår genre att försvara. Jag gillar oftast de sköna kategori tre rullarna, som Lost Boys eller Buffy the vampireslayer. Frostbiten är rolig, utspelar sig i norra Sverige, snygga effekter. Det finns tillfällen i filmen då man undrar "vänta, är den här bra på riktigt? Men... nej... nej?" Roligaste bonusen är att när man är en vampyr förstår man vargdjur, och av någon anledning pratar alla hundar en slags heliumskånska.

Oftast är det de filmerna där de försöker få en realistisk ton på allt som blir rätt trevliga. Låt den rätte komma in(boken är dock mycket bättre), Nochnoy Dozor.

Sen finns det de som kör en erotisk vi-visar-blodsugare-istället-för-sex vändning, vilket är rätt roligt då det typ är hela bakgrunden till att genren övht startade. Ex. Bram Stokers Dracula, En vampyrs bekännelse, Twilight.

Och så det där när de kör vampyrer + action för att det är TUFFT. Jag vet inte, jag är inget vanligt fan av actionrullar så det kanske är därför jag inte faller för detta? Ex. Underworld och Blade & CO:

En film som är TUFF ACTION och så kollosallt dålig att den blir kalasbra är John Carpender's Vampires. Hela finns på youtube! Jag brukar skratta tills jag dör när jag tittar på den.

Har inte kollat True Blod, fastän jag hört så mycket bra om den. Har just börjat kolla upp mig på Buffy. Den är rolig, jäkligt 90-tal.

Johan sa...

Hej och tack för berömmet samt din långa kommentar!

Haha, shit, jag hade ju helt glömt bort Låt den rätte, en godbit i sammanhanget. En annan som jag tyckte var cool var Sci-fi-vampyr-animen Vampire Hunter D. En slags postapokalyptisk goth-opera med robothästar och illvilliga parasiter och såklart vampyrer. Det ska finnas nån anime som heter Blood också men den har jag inte sett.

Frostbiten har jag inte sett, men vad jag förstod det så var det ungefär samma koncept som i 30 days of night, dvs att solen knappt visar sig eftersom det är sjukt långt upp i norr på vintern.

Jag kollade en del på Buffy men jag har inte fastnat så jättemycket för den serien faktiskt. Kan iofs bero på att jag ej längre har tv.

Det jag gillade med Bram Stokers Dracula var nog den erotiska stämningen samt att det var nåt skepp med. Jag gillar när det blir skepp som fraktar saker och man måste kolla på listor som behandlar vad lasten innehåller och såna där grejer.
Sen är ju även Tom Waits med och det är ju en stämningshöjare.